Artikler

Endringer i avhendingsloven kan gi positive ringvirkninger for bygg- og anleggsbransjen

Skrevet av Kvalitetskontroll | Feb 8, 2022 10:50:57 AM

Den siste tiden har det vært mye snakk om den nye avhendingsloven som trådte i kraft 1. januar 2022. Endringene er en viktig omstilling for alle i boligmarkedet. Loven sier blant annet at du ikke lengre kan selge boligen «som den er», og kravene til dokumentasjon er nå blitt strengere. Med slike endringer kan det tenkes at den «nye» loven kan gi positive ringvirkninger på spesielt bygg- og anleggsbransjen.

Hva inngår i den nye avhendingsloven?

Avhendingsloven regulerer selgers og kjøpers rettigheter og plikter ved kjøp og salg av boliger (gjelder henholdsvis ikke nybygg). Formålet med loven er å tilrettelegge for at det utarbeides tilstandsrapporter av høy kvalitet slik at bolighandelen blir tryggere for kjøper.

Den 1. januar 2022 kom det nye endringer i loven – og èn av viktigste punktene er at boligen ikke lengre kan selges "som den er".

I dag selges så godt som alle boliger med «som den er» forbehold. Dette innebærer at selger frasier seg risikoen for feil og mangler ved eiendommen. Dette vil ikke lengre være lovlig, og skulle du som selger fra 1. januar 2022 ha forbehold ved salg, må forbeholdet være spesifikt og konkret. Det stilles langt større krav til dokumentasjon, da spesielt i henhold til tilstandsrapporter.

 

Hvordan kan dette gi positive ringvirkninger for deg i bygg- og anleggsbransjen?

Det anslås at endringene i loven vil redusere svart arbeid betraktelig, og etterspørsel etter kvalifiserte leverandører/entreprenører vil øke. Dette begrunnes med strengere krav til dokumentasjon av gjennomført arbeid. For deg i bygg- og anleggsbransjen vil dette absolutt være positivt.

Det anslås også at privatpersoner som skal velge leverandør/entreprenør vil se etter folk som gjør en god jobb i forhold til dokumentasjon. De vil søke etter deg som kan vise til kvalitet i arbeid, samt gi grundig dokumentasjon på prosessen. En viktig faktor for å komme gjennom nåløyet her vil være å kunne vise til systemer som viser god kvalitetssikring og dokumentasjon i alt arbeid.

Les også: Nytt år, nytt kvalitetssystem

Slik sparer du tid og penger med dokumentasjon i Kvalitetskontroll

I Kvalitetskontroll har vi alltid hatt fokus på å følge lovpålagte krav. I vårt system kan du være trygg på at du alltid jobber i henhold til dette. Fordelen med Kvalitetskontroll er at du til enhver tid har alt samlet på én og samme plass, du sparer både tid og penger. All dokumentasjon du gjennomfører i systemet kan spores tilbake til prosjektet det tilhører. I Kvalitetskontroll kan du blant annet:

Benytte sjekklister for grundig dokumentasjon

Med våre sjekklister kan du være trygg på at dokumentasjonen blir nøye gjennomført - både på desktop og mobil. Med over 200+ maler å velge mellom vil du garantert finne den sjekklisten du trenger. Du sparer også tid ved hjelp av kategorisering, samt mulighet til å opprette avvik underveis i sjekklistene. 

Dokumentér grundig med bilder

I Kvalitetskontroll kan du enkelt ta bilder i forbindelse med sjekkpunkt og avvik for full kontroll og dokumentasjon av alt utført arbeid. All bilde-dokumentasjon kan spores og du finner raskt ut hvilke prosjekt, avvik eller sjekkliste bildene tilhører. 

Gjennomfør all type befaring

Gjennomfør befaring direkte på mobilen. Underveis kan du ta bilder, legge til beskrivelse og tegne direkte på bildet. Legg inn gjennomføringsdato og velg underentreprenører som må utbedre arbeidet. De vil så klart få varsel om dette på E-post/SMS med en unik lenke som viser alle punktene de har fått utdelt. Ved gjennomført befaring kan alle parter enkelt signere direkte på mobilen.

Du vil kanskje også like: Høy tilfredshet blant våre største kunder